Celem tego badania jest zdefiniowanie i opisanie sposobów myślenia dyrektorów szkół na temat procesów kształcenia i kierowania
szkołą oraz określenie konsekwencji praktycznych posiadanych przekonań. Chcemy uchwycić i opisać różnorodność podejść dyrektorów
szkół do edukacji i przywództwa edukacyjnego, aby urealnić reformatorskie inicjatywy, tak by brały one pod uwagę stan świadomości
zawodowej wykonawców reform.
Posiadane przekonania (swoiste modele mentalne) decydują o postępowaniu osób, podejściu do zadań czy o relacjach międzyludzkich.
Dlatego istotne jest zdefiniowanie owych przekonań gdy myśli się o działaniach systemowych. Dla badań planowanych w projekcie
zakłada się hipotezę, iż istnieje zależność między poglądami dyrektorów szkół na edukację a ich podejściem do kierowania
edukacją. Dzięki badaniom zweryfikowane zostaną następujące hipotezy szczegółowe:
- dyrektorzy reprezentują różne podejścia ideologiczne i teoretyczne do edukacji,
- dyrektorzy reprezentują różne podejścia do ideologiczne i teoretyczne procesu kierowania nią,
- istnieje zależność między rodzajem ideologicznego i teoretycznego podejścia do edukacji a podejściem do kierowania nią,
- istnieje zależność między rodzajem podejść do edukacji i kierowania nią a preferowanym i uzewnętrznianym stylem kierowania
Badanie ułatwi zrozumienie rzeczywistości szkolnej oraz prowadzenie polityki oświatowej pokazując skuteczniejsze sposoby
komunikacji i współpracy organów i instytucji zewnętrznych ze szkołami oraz adekwatne do stanu świadomości cele i metody
zarządzania szkołą.